פיתוח אפליקציות

פיתוח אפליקציות (יישומים) לסביבת המובייל הוא אחד מתחומי הפיתוח המשגשגים ביותר במהלך השנים האחרונות, וזאת מאז כניסת הטלפונים החכמים אל תוך חיינו במהלך שנת 2007. בניית אפליקציות היא למעשה הגדרה כוללת למספר שלבי פיתוח ובנייה המיושמים על ידי חברות העוסקות ומתמחות בתחום זה. בשורות הבאות תוכלו למצוא מידע מקצועי מורחב אודות כל אחד משלבי הפיתוח השונים הנלווים למה שמכונה: בניית אפליקציות. 


השלב הראשון בדרך לפיתוח אפליקציה: מחקר ואפיון אפליקציה

כיום, בכל רגע נתון מועלות לחנויות האפליקציות של גוגל ו-אפל, עשרות אפליקציות בתחומים שונים, ולנוכח השוק הרווי והתחרות הגוברת על ליבם (וכיסם) של משתמשי הקצה באפליקציות השונות, השלב הראשוני וההכרחי במסגרת הליכי פיתוח אפליקציות הוא תחום המחקר והאפיון המקדים. תחום זה נועד להגדיר קווי יסוד בסיסיים לאפליקציה, החל מהגדרות מהותה ואופייה, דרך הגדרת קהל המשתמשים הרלוונטי לגביה ועד להגדרת דרישות הממשקים המוטמעים בתוכה.

השלב השני בדרך לפיתוח אפליקציה: עיצוב, מיתוג ובניית הגדרת מסכים 

הצלחתה של כל אפליקציה מבוססת על האופן בו משתמשי הקצה חווים אותה, ולכן חשיבותה של חווית משתמשי הקצה חייבת לעמוד בבסיס הפיתוח והבניה של האפליקציה. באמצעות השלב הקודם לבניית אפליקציות: מחקר ואפיון אפליקציה, ניתן להגדיר את צרכי ממשק המשתמש (UI), חווית המשתמש (UE) ואת ממשק משתמש גרפי (GUI). השילוב בין שלושת הפרמטרים הנ"ל מובילים לכך שהאפליקציה תכלול בתוכה ממשק משתמש אינטואיטיבי, מהיר וחווייתי התורם רבות למיתוג האפליקציה בקרב קהל המשתמשים, וכל זאת בהתאם להגדרת קהל המשתמשים הרלוונטי עבור האפליקציה, צרכי הקהל והרגליו הצרכניים.

השלב השלישי בדרך לפיתוח אפליקציה: פיתוח מערכות ניהול

לאחר הגדרת מסכי האפליקציה ועיצובה, הליך הפיתוח ובניית האפליקציות עובר למטרות פיתוח מערכות הניהול. בדומה לאתרי אינטרנט דינמיים הפועלים באמצעות מערכות ניהול, גם אפליקציות דינמיות הן אפליקציות המאפשרות לבעלי האפליקציה ליהנות ממערכת ניהול דינמית ורב תכליתית המאפשרת הטמעת שינויים ותוספים בכל רגע נתון בהתאם לצורך.

השלב הרביעי בדרך לפיתוח אפליקציה: פיתוח מערכות צד שרת וצד לקוח

במקביל להליכי פיתוח מערכות ניהול לאפליקציה, מיושם גם הליך פיתוח מערכות צד שרת וצד לקוח. הליך זה מתייחס למכלול אפשרויות הפיתוח העומדות לרשות המפתחים (בהתאם לצרכי האפליקציה) בכל הנוגע לצד השרת וצד הלקוח. פיתוח צד שרת מיושם באמצעות תוכנות כגון: PHP, NET, java ועוד, ופיתוח צד לקוח מיושם באמצעות תוכנות כגון: HTML5, CSS, JAVASCRIPT ועוד. צד השרת מיועד בין היתר לצרכי בניית מערכת ניהול המותאמת לצרכי האפליקציה, וצד הלקוח מיועד למכלול הפעולות הישירות אותן מבצע משתמש הקצה באמצעות האפליקציה.

השלב החמישי בדרך לפיתוח אפליקציה: בדיקות QA מקיפות

השלב החמישי (והכמעט סופי) בדרך לבניית אפליקציות הינו קיומו של הליך מקיף לבדיקת התוכנה. במסגרת הליך בדיקה מקיף זה מתבצעות על ידי חברת הפיתוח מספר רב של בדיקות הכוללות בתוכן: בדיקת פונקציונאליות, בדיקות שימושיות, בדיקת ממשק לקוח, בדיקת תאימות, בדיקות ביצועים, בדיקת מבניות, בדיקת תחזוקתיות ובדיקות נוספות בהתאם למורכבותה של האפליקציה. כל אחת מהבדיקות המיושמות בשלב זה מתבצעות על ידי צוותי הפיתוח השונים בחברה ועל ידי קבוצת משתמשי קצה הנבחרת בקפידה לצורך בדיקת חווית המשתמש באפליקציה.

 

השלב השישי בדרך לפיתוח אפליקציה: העמדת גרסת בטא והעלאת האפליקציות לחנויות האפליקציות

לאחר שלב בדיקת QA מקיפה ולאחר הטמעת תיקונים כאלו ואחרים בהתאם לדרישות הבדיקה, מגיע השלב האחרון בהליכי בניית אפליקציה: העמדת גרסת בטא והעלאת האפליקציה לחנויות האפליקציות. שלב זה אומנם מסיים את הליכי הפיתוח והבנייה אך הוא מהווה רק את תחילת הדרך בכל הנוגע לתחזוקת האפליקציה וקידומה באמצעות פעולות שיווק, פרסום ומיתוג האפליקציה בקרב קהלי היעד הרלוונטיים לה. גרסת הבא מותאמת (ברוב המקרים) גם למכשירי אייפון וגם למכשירי אנדרואיד, וזאת בהתאם לכל אחד משלבי הפיתוח המופיעים לעיל.

שיווק, פרסום וקידום אפליקציות

במידה וביצעתם את הליכי הפיתוח בהתאם לכל אחד מהשלבים המקצועיים המופיעים לעיל, קרוב לוודאי שעומדת לרשותכם אפליקציה תכליתית המותאמת לכל צרכי הקידום, השיווק והפרסום באמצעות הליכי קידום ברשתות החברתיות, במנועי החיפוש ובסביבת המובייל. כיום, החברות המובילות בתחומי הפיתוח ובניית אפליקציות, מעמידות לרשותכם שירותים מורחבים בכל הנוגע לשיווק, פרסום וקידום האפליקציה, וזאת כחלק בלתי נפרד מהליכי הפיתוח.